برای کلاک اسپید به هسته های بیشتری نیاز داریم یا پردازنده سریع تر؟

برای دستگاه مک پرو به چند هسته نیاز دارم؟ آیا هرچه تعداد هسته ها بالاتر باشد بهتر است یا پردازنده سریعتر؟ در این مقاله به تمامی پرسش های شما درباره هسته، پردازنده ها، گیگاهرتز، چند ریسمانی و فراریسمانی پاسخ خواهیم داد.

پردازنده ها از ابتدا تا به امروز عمر بسیار زیادی را سپری کرده اند. امروزه تعداد هسته ها و سرعت کلاک از همیشه بیشتر است. اگر در زمان سفر کنیم و به سال 2000 برگردیم، بهترین سرعت چیپست های پنتیوم 4 برابر 1.5 گیگاهرتز بود و باید تا سال 2005 برای رسیدن اولین پردازنده دو هسته ای اینتل صبر میکردیم.

در این مطلب قصد داریم به شما کمک کنیم تا پردازنده مناسب سیستمتان را پیدا کنید.

سرعت کلاک یا همان کلاک اسپید

Clock Speed|پردازنده

به پردازنده به عنوان عضله سیستم نگاه کنید. اگر کامپیوتر ماشین باشد، پردازنده موتور آن است. هرچه کلاک اسپید بالاتر باشد، ماشین (سیستم) هم سرعت بالاتری خواهد داشت. کلاک اسپید با واحد گیگاهرتز محاسبه میشود و هرچه عدد بزرگ تر باشد، سرعت نیز بیشتر است. برای اجرای اپلیکیشن ها، کامپیوتر شما مدام در حال محاسبه است. اگر سرعت این محاسبات بالاتر باشد، برنامه ها با سرعت بیشتری اجرا میشوند.

چند هسته ای

Multi Cores|Multi Processors|پردازنده| هسته

تا سال 2005 تمامی پردازنده های بازار تک هسته ای بودند و هرچه پردازنده سریع تر میبود، پرطرفدارتر هم بود. امروز پردازنده ها چندین هسته دارند و برای سیستمی مانند مک پرو 5.1، میتوان از چند پردازنده چندین هسته ای کمک گرفت. از آنجایی که بالا بردن سرعت در پردازنده های تک هسته ای بسیار سخت است، پس از مدتی پردازنده های چند هسته ای بسیار پرطرفدار شدند. هر هسته یک واحد پردازش جداگانه است. پردازنده های چند هسته ای، چند واحد پردازش دارند.

چند ریسمانی و فراریسمانی 

Multi threading|Hyper threading|پردازنده|هسته

 حالا که توضیحات لازم درباره پردازنده های چند هسته ای تکمیل شد، نوبت به چند رشته‌ ای و فرا-رشته‌ ای میرسد. چند رشته ای به قابلیتی گفته میشود که در آن، یک اپلیکیشن یا سیستم عامل میتواند برای پردازش، از چندین هسته استفاده کند. برخی از اپلیکیشن ها از این قابلیت پشتیبانی نمیکنند که این یک اتفاق نادر است. بنابراین اگر دچار چنین مشکلی شدید، نگران نشوید چرا که به هر حال هرچه تعداد هسته ها بیشتر باشد، بهتر است.

فرا-رشته ای چیست؟ فرا-رشته ای تکنولوژی اینتل است که به یک هسته اجازه میدهد به دو هسته منطقی و مجازی تبدیل شود تا حجم کار را تقسیم کنند.

تعداد هسته بیشتر یا اسپید کلاک بالاتر؟

Higher Clock Speed|More Cores|پردازنده|هسته

حالا که متوجه مزایای اسپید کلاک بالاتر و عملکرد بهتر پردازنده های چند هسته ای شدید، کدام پردازنده را انتخاب میکنید، اسپید کلاک کمتر و هسته های بیشتر یا برعکس؟

به شما پیشنهاد میکنیم که در صورت امکان، پردازنده ای را انتخاب کنید که هم سرعت کلاک بیشتری داشته باشد و هم بیشترین تعداد هسته. البته با توجه به قیمت بالا، این گزینه برای تمامی خریداران مناسب نیست.

هسته های بیشتر، سرعت کلاک کمتر:

نکات مثبت:

 اپلیکیشن هایی که از قابلیت چند رشته ای پشتیبانی میکنند عملکرد بهتری خواهند داشت

هرچه تعداد هسته ها بیشتر، عملکرد سیستم بهتر خواهد بود

در طول زمان تعداد اپلیکیشن هایی که از قابلیت چند رشته ای پشتیبانی میکنند افزایش خواهد یافت

بدون کند شدن، میتوانید چندین اپلیکیشن را به طور همزمان اجزا کنید

 نکات منفی:

عملکرد تک رشته ای نسبت به یک پردازنده با سرعت کلاک بالا ضعیف تر خواهد بود

هسته های کمتر، سرعت کلاک بیشتر:

نکات مثبت:

عملکرد تک رشته ای بهتر

قیمت مناسب

نکات منفی:

هسته های کمتری بین اپلیکیشن ها تقسیم میشوند

عملکرد چند رشته ای ضعیف خواهد بود

معمولا بهترین کار این است که ببینید آیا اپلیکیشن های موجود بر روی سیستمتان از قابلیت چند رشته ای پشتیبانی میکنند یا خیر. با توجه به این نکته، میتوانید بهتر و راحت تر تصمیم بگیرید.