مقایسه پنل های TN، IPS و VA مانیتور ها

هنگام انتخاب مانیتور برای کامپیوترتان علاوه بر مشخصات فنی دیگر، باید نوع پنل صفحه نمایش را نیز در نظر بگیرید. در ساخت مانیتورهای صفحه مسطح LCD از سه نوع پنل مختلف استفاده می‌شود: TN ، IPS یا VA (در شکل های مختلف). انتخاب پنل بسیار مهم است، زیرا تعیین می کند که آیا مانیتور برای اهداف گیمینگ مناسب بوده و ازرنگ مناسبی برای کارهای عکاسی و گرافیکی برخوردار است یا خیر.

 مطلب مرتبط : توضیحاتی درباره رزولوشن

انواع پنل های مانیتور

متداول ترین نوع پنل TN (Twisted Nematic)، است. دیگر پنل ها VA (Vertical Alignment) و IPS (In-Plane Switching) نام دارند. علاوه بر این، نسخه های مختلفی از دو پنل IPS و VA نیز وجود دارد. پنل های VA به دو گروه PVA (Patterned Vertical Alignmrnt) و MVA (Multi-domain Vertical Alignment) تقسیم می‌شوند. هر کدام از این تکنولوژی ها، جوانب مثبت و منفی خود را دارند، اما باید در ابتدا مشخص کنید که از مانیتور خود چه توقعی دارید.

پنل مانیتور ها

پنل TN

TN قدیمی ترین و معمول ترین نوع پنل است. مزیت اصلی آن، داشتن کوتاهترین زمان پاسخ است که باعث می‌شود این پنل برای گیمینگ بسیار مناسب باشد. به لطف چراغ های پس زمینه LED، مانیتورهای TN درخشندگی بالایی دارند و از قدرت کمتری نسبت به فناوریهای رقیب جذب می‌کنند. فاکتور مهم دیگر هزینه ارزان تولید این پنل ها است که باعث می‌شود قیمت کمتری داشته باشند. این پنل برای گیمینگ سه بعدی نیز مناسب بوده زیرا رفرش ریت آن بین 120 هرتز تا 144 هرتز است.

از نقاط ضعف آن، می‌توان به تغییر رنگ این پنل اشاره کرد که در زاویه دید وسیع تر رخ می‌دهد. البته که کیفیت بین محصولات مختلف متفاوت است، اما در محصولات سطح پایین تر، این تغییرات در زاویه های متوسط ​​نیز دیده می‌شود. تغییرات یک پنل TN را معمولاً در هنگام مشاهده تصویر از بالا یا از طرفین، می‌توان تشخیص داد.

پنل IPS

بزرگترین نقطه قوت مانیتورهای IPS این است که این فناوری بطور قابل توجهی تولید رنگ و همچنین زاویه دید بسیار بهتری نسبت به پنل TN دارد. یکی از نقاط منفی این نوع پنل، بروز اشکال در تاکید بر رنگ سیاه بود که برای نشان دادن تضاد و کنتراست مشکل ساز می‌شد. در ابتدا پنل های IPS بسیار گران و کند بودند.

اکنون تولید کنندگان تولید پنل های به اصطلاح Super-IPS (S-IPS) را با قیمت مناسب آغاز کرده اند. مدت زمان پاسخگویی به طرز چشمگیری کاهش یافته و کنتراست بسیار بهتر شده است. علاوه بر این، نمایش رنگ و گزینه های کالیبره کردن و تنظیمات آن نسبت به سایر پنل ها برتری پیدا کرده است. پنل های IPS در تمامی زوایا ، رنگ ها را ثابت نگه می دارند. برای انجام کارهای گرافیکی بسیار مناسب هستند. گیمرهای حرفه ای طرفدارد این پنل نیستند، زیرا کند بودن  مدت زمان پاسخگویی آن ممکن است باعث ایجاد تاری به هنگام حرکت اجسام در بازی های کامپیوتری شود.

پنل مانیتور

پنل PLS

این نوع پنل شباهت بسیار زیادی به IPS دارد. تولید رنگ آن نسبت به IPS کمی بهتر بوده و زاویه دید بسیار خوبی ارائه می‌دهد. متاسفانه مدت زمان پاسخگویی این پنل نیز مانند IPS، کمی کند بوده و برای گیمینگ مناسب نیست.

پنل های VA-MVA و PVA

پیشرفت های بیشتر منجر به ساخت پنل های MVA و PVA شده است، زیرا تولید کنندگان در تلاش اند تکنیکی را پیدا کنند که توسط آن، مزایای TN و IPS را با هم ترکیب کند. پنل های MVA دارای زاویه دیدی خوب بوده و به طور کلی از رنگ سیاه و کنتراست بهتری نسبت به پنل های TN یا IPS برخوردار هستند. متاسفانه مدت زمان پاسخگویی خوبی ندارند. با اینکه مدت زمان پاسخگویی در تغییر از رنگ سیاه به سفید پایین است، این زمان بین دو رنگ تیره بیشتر نیز می‌شود. نقطه ضعف بعدی آن، تولید رنگ است. قدرت تولید رنگ این پنل از TN بهتر اما از پنل IPS ضعیف تر است. پنل های PVA از جهات زیادی شبیه به پنل های MVA هستند، اما از کنتراست بهتری برخوردار اند. این پنل ها با بودجه متوسط، انتخابی منطقی محسوب می‌شوند.

نتیجه گیری

همانطور که از این مطلب متوجه شدید، یک پنل که برای همه فعالیت های مناسب باشد، وجود ندارد. گیمرها معمولا طرفدارد پنل های TN و گرافیست ها و عکاسان طرفدار پنل های IPS هستند. اگر نویسنده هستید و یا در زمینه ای فعالیت دارید که در آن تضاد فاکتوری مهم است، از پنل های MVA یا PVA استفاده کنید. بنابراین بسیار مهم است که پیش از خرید یک مانیتور با پنلی خاص، نوع استفاده از آن و نیازهای خود را مشخص کنید.

مطلب مرتبط : چگونه مانیتور انتخاب کنیم