راهنمای خرید مانیتور

مانیتور ها ماننده پنجره ای به روح کامپیوتر هستند. بدون یک صفحه نمایش خوب، استفاده از کامپیوتر لذت بخش نیست

سازندگان مانیتور به خوبی میدانند که تجربیات کاربران چگونه با ویژگی ها و مشخصات مختلف مانیتور ها تغییر میکند. اما کدام یک از مشخصات و ویژگی ها مهم هستند؟

چه نوع مانیتوری با چه کیفیتی مناسب است؟

در این مطلب میخواهیم درباره نکاتی که هنگام خرید مانیتور باید به آنها توجه کرد بحث کنیم .

هدف خود را از خرید مانیتور مشخص کنید

 گیمینگ، استفاده حرفه ای یا استفاده روزمره. در حالت کلی، اولویت گیمر ها آهنگ تازه سازی (refresh rate) و زمان واکنش (response time) ، اولویت حرفه ای ها دقت رنگ واولویت دیگر کاربران مشخصات کمتر حرفه ای است .

رزولوشن بالاتر، تصویر بهتر

 رزولوشن یک مانیتور به شما میگوید که این محصول به طور عمودی و افقی چند پیکسل دارد. حداقل رزولوشن مناسب 1920x180 است که با نام full HD نیز شناخته میشود.

مدت زمان واکنش

اگر مدت زمان واکنش کمتر باشد بهتر است، اما تا زمانی که گیمر نباشید، خیلی مهم نیست. مدت زمان واکنش به شما میگوید که چقدر طول میکشد تا مانیتورتان رنگ پیکسل ها را از سیاه به سفید یا در برخی موارد از یک طیف خاکستری به طیف دیگر تغییر دهد. اگر این مدت زمان طولانی تر باشد، به هنگام بازی یا تماشای فیلم هایی با سرعت بالا، ممکن است صفحه مقداری تار شود.

آهنگ تازه سازی مانیتور

آهنگ تازه سازی هرچه بالاتر، بهتر. آهنگ تازه سازی یا همان رفرش ریت (refresh rate) ، نشان میدهد که سرعت مانیتور شما در به روزرسانی تصاویر در ثانیه چقدر است و آن را با هرتز Hz نشان میدهند. هرچه عدد بزرگتر باشد، تصویر واضح تر و لطیف تر است. اگر یک گیمر هستید، رفرش ریت برایتان اهمیت دو چندان پیدا میکند. اگر گیمر نیستید، حداقل رفرش ریت یا همان 60Hz برایتان کافی است.

تکنولوژی پنل  TN<IPS<VA

مانیتور های TN ارزان ترین مانیتور ها هستند، بنابراین کیفیت خوبی ندارند و مهمترین نکته درباره آنها این است که وقتی زاویه دید نسبت به مانیتور زیاد شود تصویر به هم میریزد. مانیتور های IPS مدت واکنش سریع تری نسبت به پنل های VA دارند و رنگ ها را بهتر نشان میدهند، اما پنل های VA بهترین کنتراست را دارند و نکته متمایز کننده آن خسته نکردن چشم است که  برای افرادی است که طولانی مدت از کامپیوتر استفاده می کنند ، مانند کارمندان بسیار مفید است.

مانیتور خمیده یا ساده

این به ترجیح شما بستگی دارد. تصاویر در مانیتور های خمیده با زاویه دید وسیع تری نشان داده میشوند. همین موضوع باعث میشود که چشمانتان کمتر خسته شوند، زیرا نور از زاویه های مختلفی با چشم ها برخورد میکند. به علاوه شاید ظاهر مانیتور های خمیده بر روی دیوار بهتر باشد.

رزولوشن مانیتور ها

تصاویر بر روی پنل های LCD از میلیون ها نقطه کوچک تشکیل میشوند. هر پیکسل حاوی سه پیکسل دیگر است که هر کدام رنگ مخصوصی دارند. هرچه پیکسل ها بیشتر باشند، تصاویر با کیفیت تر میشوند. اگر مانیتور مورد نظر بالا 27 اینچ باشد، به رزولوشن بیشتری نیاز دارد. با توجه به نام رزولوشن میتوانید متوجه شوید مانیتور چند پیکسل دارد. با نسبت ابعاد 16:9، در جدول زیر بهترین رزولوشن ها قرار دارند.

راهنمای خرید مانیتور

در حالی که بالا بودن تعداد پیسکل ها به کیفیت تصاویر کمک میکنند، دو مورد میتواند مانیتور هایی با رزولوشن بالا را نامناسب کنند. اولین مورد کارت گرافیکی است. هرچه پیکسل ها بیشتر باشند، کارت گرافیکی هم به قدرت بیشتری برای نشان دادن تصاویر نیاز دارد. مانیتور های 5K تصاویر خیره کننده ای دارند، اما اگر سیستم شما مناسب نباشد، از دیدن تصاویر لذت نخواهید برد.

دومین نکته، توانایی فونت سازی سیستم عامل شماست. ویندوز با تراکم پیکسل 90-100 بهترین است. اگر مانیتور تراکم پیکسلی بسیار بزرگتر از آن داشته باشد، اشیاء و متن بسیار کوچک و ناخوانا میشوند.

چه پنلی برای من مناسب است

سه تکنولوژی عمده در پنل های LCD امروز وجود دارد: TN، VA وIPS  هر کدام دارای چندین متغیر است که مزایای مختلفی  مانند زوایای دید بهتر، پاسخ سریعتر پنل، مصرف انرژی پایین و غیره را شامل میشود.

IPS VA TN
مدت واکنش کمتر نسبت به TN، مدت واکنش بالاتر نسبت به VA بالاترین مدا واکنش: رفرش ریت بالاتر سریع ترین پنل، مدت واکنش کم، بالاتری رفرش ریت،  تاری کم، کندی کم
عملکرد

بهترین زاویه دید، یهترین رنگ
زاویه دید بهتر نسبت به TN، بدتر نسبت به IPS، رنگ های خوب، بهترین کنتراست، بهترین در عمق تصویر
بدترین زاویه دید و نمایش رنگ


نمایش تصاویر
گران ترین عملکرد مدل های گران تر در حدل TN است ارزان ترین قیمت
حرفه ای استفاده روزمره گیمینگ بهترین استفاده

اطلاعات بیشتر درباره پنل ها

کنتراست مهمترین عامل در کیفیت تصویر و قابلیت اطمینان است (5000: 1 بهتر از 1000: 1). به این ترتیب پنل های VA بهترین تصویر را ارائه میدهند.ما تعداد زیادی از صفحه نمایش TN را بررسی کرده ایم که می تواند در زمینه رنگ با نمایشگرهای IPS و VA گران تر رقابت کنند. در حالی که به نظر میرسد TN رنگ و کنتراست کمتری نسبت به پنل های VA و IPS ارائه دهد،این احتما وجود دارد که متوجه تفاوت ها نشوید. بسیاری از مانیتورهای گیمینگ از پنل TN برای سرعت خود استفاده می کنند.ما متوجه شده ایم که کیفیت رنگ با قیمت تغییر میکند، نه با نوع پنل.

مانیتور های گیمینگ . کدام ویژگی ها مهم هستند ؟

گزینه های گیج کننده زیادی برای گیمر ها به هنگام خرید مانیتور وجود دارد. توجه داشته باشید که برخی از عوامل به سطح مهارت بازیکن و میزان حرفه ای بودن او بستگی دارد.

به چه رزولوشنی برای گیمینگ نیاز دارم

برای بهترین تصویر، تعدا پیکسل های بالا بهتر است. اما اگر شما یک گیمر هستید، در صورتی که کارت گرافیکی مناسب ندارید،این پیکسل ها می توانند سرعت شما را کند کنند.اکثر واسط های ویدئویی رفرش ریت سریعتر از 60Hz را برای 4K/UHD یا سیگنال 5K پشتیبانی نمی کند. رابط های ویدئویی در رزولوشن 4K، رفرش ریت های بالا را پشتیبانی میکنند، اما شما نیاز به یک کارت گرافیک بسیار گران قیمت دارید.

حداقل کارت گرافیکی به نوع گیم بستگی دارد، اما اگر شما قصد خرید یک مانیتور برای بازی با رزولوشن QHD / 2K دارید (و نمی خواهید تنظیمات گیم را پایین بیاورید)، باید حداقل یک GTX 1060 یا RX580 داشته باشید. گیمر هایی با مانیتور 4K حداقل به یک 1070 Ti یا RX Vega 64 احتیاج دارند، مگر اینکه آنها کارت گرافیکی دوگانه ای داشته باشند.

با مانیتور تا 32 اینچ، تراکمی خوب و تصویری دقیق خواهید داشت که برای کارت های گرافیکی با قیمت های پایین تر مناسب است. اگر به دنبال سرعت خیلی بالا هستید، FHD (1920x1080) بالاترین رفرش ریت را ارائه میدهد.

چه رفرش ریت و مدت واکنشی برای مانیتور گیمینگ من مناسب است؟

راهنمای خرید مانتیور

در حالت مطلوب، شما به یک مانیتور با حداقل رفرش ریت 75Hz و با کمترین مدت واکنش نیاز دارید. همانطور که ذکر شد، رفرش ریت برای گیمر ها بسیار مهم است، بنابراین اکثر مانیتورهای گیمینگ دارای رفرش ریت حداقل 144Hz هستند. حداکثر زمان واکنش باید 5ms باشد. با این حال، برخی از مانیتورهای گیمینگ 60Hz مناسبی وجود دارند و بسیاری از مانیتورهای 4K به همین مقدار رفرش ریت محدود میشوند.

رزولوشن پایین + کارت گرافیک خوب = رفرش ریت بالاتر. به تصاویر بالا نگاهی بیندازید. رزولوشن آن به اندازه ای کم است که یک کارت گرافیک سریع می تواند با G-Sync رفرش ریت 200HZ را فعال کند. اگر به دنبال خرید یک مانیتور برای دراز مدت هستید، به یاد داشته باشید که کارت گرافیک ممکن از از الان تا 3 سال با این سرعت کار کنم.

نگران کندی هستید؟ کندی به معنای مدتی است که  طول می کشد مانیتورخروجی کارت گرافیک را بشناسد و یا هنگامی که شما یک دکمه را فشار میدهید و منتظر نتیجه هستید. این موضوع برای گیمر های بسیار مهم است. رفرش ریت بالا کندی را تا حد بسیار زیادی کم میکند.

مانیتور G-Sync بهتر است یا FreeSync؟

مانیتورهای گیمینگ معمولا مجهز به NVIDIA G-Sync، یا AMD FreeSync و یا هر دو هستند. هر دو آنها تصاویر بسیار خوبی ارائه میدهند، اگرچه مانیتورهای G-Sync معمولا قیمت بیشتری نسبت به FreeSync دارند.

کدام یک را باید خرید؟

1)    چه سخت افزاری دارید؟

اگر کارت گرافیکی شما یک NVIDIA GeForce RTX 2080 Ti جدید است، همین حالا میدانید چه مانیتوری انتخاب کنید.

2)    تیم NVIDIA یا تیم AMD؟

اگر هنوز تصمیم نگرفته اید، بدانید رقابت بسیار سختی بین این دو تیم در جریان است، زیرا هر دو رقبای قابلی هستند.

3)    مانیتور های G-Sync با رفرش ریت 30Hz تا بالاترین حالت رفرش ریت عمل میکنند. مانیتور های FreeSync به این اندازه قوی نیستند.

آیا به overdrive یا کاهش تاری حرکت (motion blur) نیاز دارم؟

Overdrive و کاهش تاری حرکت در بسیاری از مانیتورهای بازی موجود است. برای درک ارزش آنها، باید با مفهوم ghosting (شبح وارگی) آشنا شوید.Ghosting همان دنباله تار یک جابجایی است که گاهی اوقات بر روی صفحه نمایش ایجاد میشود. این ناشی از انتقال پیکسل های نامساوی است یا زمانی که تغییر رنگ یک پیکسل از رنگ A به رنگ B طول میکشد. Overdrive با بالا بردن سرعت انتقال پیکسل ها، ghosting را کاهش میدهد.

در کاهش تاری حرکت،رزولوشن حرکت را حفظ میکند.

برای استفاده روزمره از مانیتور چه ویژگی هایی مهم هستند؟

هر دو مانیتور های گیمینگ و حرفه ای برای استفاده روزمره مناسب هستند، اما اگر سعی دارید خیلی هزینه نکنید، به چیزی نیاز دارید که برای هر نوع محاسبات، سرگرمی و بهره وری مناسب باشد.

1)    کنتراست مهم است، پس پنل های VA هم مهم اند. ما کنتراست را از مهم ترین ویژگی های یک مانیتور در نظر میگیریم. هنگامی که یک صفحه نمایش دارای یک محدوده دینامیکی بزرگ باشد، تصویر واقعی تر و سه یعدی تر است. پنل های VA نسبت به دیگر پنل ها پنج برابر کنتراست بیشتری ارائه میدهند. اگر شما یک مانیتور VA و IPS را با سطح روشنایی همسان و استانداردهای کالیبراسیون در کنار یکدیگر قرار دهید، صفحه نمایش VA به آسانی در زمینه کیفیت تصویر برنده خواهد شد.

2)    • اگر بیش از هشت ساعت در صفحه نمایش روی صفحه نمایش بمانید، مانیتوری بدون پرش و لرزش تصویر را در نظر بگیرید. آنها در هیچ سطح روشنایی سوسو نمی زنند.

3)    • نور آبی کم فاکتوری برای خرید نیست. اکثر سیستم عامل ها، از جمله ویندوز 10، گزینه هایی برای کاهش نور آبی دارند زیرا نور آبی باعث اختلالات خواب می شود. اما اگرچه بسیاری از مانیتورها این ویژگی را ارائه می دهند، این موضوع ملاک مهمی نیست. از آنجایی که کاهش روشنایی آبی بر سایر رنگ ها نیز تاثیر می گذارد، ممکن است یک تصویر غیر طبیعی در گرافیک و عکس مشاهده کنید. این به ویژه میتواند در هنگام گیمینگ آزار دهنده باشد. نور آبی کم می تواند فشار یک تصویر بر روی چشمان شما راکم کند.

مانیتور های حرفه ای چه ویژگی هایی دارد؟

کاربران حرفه ای دارای نیازهای خاص هستند. اگر شما عکاس، چاپگر، طراح وب، هنرمند جلوه های ویژه، طراح بازی یا کسی هستید که نیاز به کنترل دقیق رنگ ها دارد، این بخش برای شما مناسب است.

1)    مانیتورهایی که دقت رنگ آنها توسط فروشنده تایید میشود گران تر اند، اما ارزش خرید و هزینه دارند. اگر می خواهید یک مانیتور میخواهید که از لحظه خروج از جعبه دقیق باشد، این بهترین راه برای اطمینان از کیفیت است.مانیتورهای حرفه ای باید بدون نیاز به تنظیم هستند.

2)    به آپشن هایی برای کالیبراسیون نیاز خواهید داشت. دو راه برای انجام این کار وجود دارد: گزینه (OSD) و نرم افزار.

3)    گزینه های کالیبراسیون باید شامل انتخاب رنگ های مختلف رنگ و درجه حرارت رنگ باشد. حداقل استانداردهای sRGB، Adobe RGB و درجه بندی حرارت رنگ از 5000 تا 7500K باید بر روی مانیتور وجود داشته باشند.

4)    اگر بیش از 8 ساعت در روز را صرف کار با کامپیوتر میکنید، از آپشن صفحه نمایشی بدون پرش غافل نشوید.

عمق پنل باید چقدر باشد؟

هرچه بیشتر، بهتر. مانیتور های حرفه ای به عمق حداقل 10 بیت نیاز دارند. عمق 8 بیت برای بسیاری از کار های گرافیکی مناسب نیست. اگر ممکن است، مانیتوری با عمق 12 بیت انتخاب کنید.

لازم به ذکر است همانطور که پیش تر گفته شد، همخوانی کارت گرافیکی با مانیتور برای کار های حرفه ای بسیار مهم است.

فروشگاه ترابایت ، نماینده انحصاری شرکت مسترتک ، ایسوس و برند تیم گروپ

درصورت لزوم برای راهنمایی با ما تماس بگیرید