رزولوشن چیست؟

معمولا به هنگام استفاده از مانیتور ها و یا اسکرین های LED، از عباراتی مانند 480p، 720p، 1080p و یا 4k و... استفاده میشود. حالا وقت آن است که معنای این عبارات را بشناسیم و بدانیم که هر کدام مناسب چه کاری هستند.

قبل از اینکه به سراغ اعداد و ارقام برویم، باید با معنای رزولوشن آشنا شویم. در این مقاله به تمامی مواردی که به رزولشن و پیکسل مربوط میشوند پرداخته و اهمیت هر یک را درک میکنیم.

رزولوشن چیست

رزولوشن و انواع آن

پیکسل کوچک ترین نقطه ربعی بر روی صفحه مانیتور است که از خود رنگ منتشر میکند. رزولوشن تعداد نهایی پیسکل های موجود بر روی صفحه مانیتور است.

وقتی صحبت از وضوح عکس یا ویدئو میشود، تعداد پیکسل ها اهمیت زیادی پیدا میکند. هرچه تعداد پیکسل ها بیشتر باشد، تصویر نیز واضح تر میشود. اگر تعداد پیکسل های تصویر زیاد باشد، تمامی جزئیات دیده میشوند، حتی اگر زوم کرده باشید. در کل، رزولوشن با دو عدد بیان میشود: تعداد پیکسل های افقی x تعداد پیکسل های عمودی. به طور مثال، رزولوشن صفحه من در حال حاضر 1920 x 1080 است.

رزولوشن چیست

مقایسه رزولوشن های صفحه

رزولوشن 480 با اعداد 720 x 480 بیان میشود. این به آن معناست که این صفحه 720 پیکسل افقی و 480 پیکسل عمودی دارد. کانال های استاندارد تلویزیونی که تماشا میکنیم، از این رزولوشن پشتیبانی میکنند. مطمئن شوید که اندازه تلویزیون شما 32 اینچ است. سعی کنید تصویر را از فاصله حداقل پنج متری تماشا کنید. درغیر این صورت تصویر نامفهوم و به هم ریخته به نظر میرسد.

رزولوشن 720p یا همان رزولوشن HD

این رزولوشن با اعداد 1280 x 720 نشان داده میشود. یعنی این تصویر دارای 1280 پیکسل ردیفی و 720 پیکسل ستونی است. معمولا کانال هایی که فیلم های سینمایی نشان میدهند از این رزولوشن پشتیبانی میکنند. اگر از طرفداران فیلم هستید، بهتر است این رزولوشن را انتخاب کنید. بیشتر تلفن های همراه هوشمند دارای رزولوشن 720p هستند.

با این رزولوشن میتوانید از اسکرین های 60 اینچی استفاده کنید. فاصله شما از صفحه به اندازه آن بستگی دارد. هرچه صفحه بزرگتر باشد، باید فاصله را بیشتر کنید.

رزولوشن 1080p یا همان رزولوشن Full HD

این رزولوشن به شکل 1920 x 1080 نمایش داده میشود. LCD ها و LED ها از این رزولوشن استفاده میکنند. معمولا اندازه آنها دو برابر اسکرین های 720p است.تا زمانی که نزدیک به صفحه ننشسته اید، فرقی ندارد چه برنامه ای تماشا میکنید. این نوع اسکرین برای گیمر هایی مناسب است که به گرافیک اهمیت زیادی میدهند. فیلم های blue ray با این رزولوشن پخش میشوند.

رزولوشن 4k/2160p یا همان رزولوشن Ultra HD

معمولا 4k همان 2160p است. رزولوشن 3840 x 2160 به طرز دیوانه کننده ای بالا و با کیفیت است. این اسکرین ها در مقایسه با اسکرین های قبلی پیشرفته تر بوده و بسیار گران اند. بنابراین اگر فقط به دنبال تماشا کردن تلویزیون هستید، خریدن این اسکرین برایتان مثل دور ریختن پول خواهد بود، مگر آنکه به قدری نزدیک بشینید که بتوانید پیکسل ها را بشمارید. این اسکرین برای گیمر ها بسیار حرفه ای مناسب است. امروزه بسیاری از فیلم های با رزولوشن 4k ارائه میشوند. یوتیوب نیز از این ویدئو هایی با این رزولوشن پشتیبانی میکند. برخی از دستگاه های ویدئو هایی با این رزولوشن ضبط میکنند، اما خریدن این تلویزیون تنها برای مصرف روزانه بسیار برایتان گران تمام میشود.

مقایسه رزولوشن های صفحه

روزلوشن های دیگر

رزولوشن های دیگرنیز وجود دارد، اما در اینجا ما تنها آنهایی را معرفی کردیم که معمول هستند. قانون کلی این است که هرچه صفحه بزرگتر باشد، کیفیت آن بالاتر است. اما رزولوشن بالاتر به معنای قیمت بیشتر است. بهترین کار این است که رزولوشن و کیفیت مورد نظر را با توجه به نیاز های خود انتخاب کنید.

معنای p و i در اعداد رزولوشن چیست؟

P نشان میدهد که پیکسل ها در حالت های عمودی و افقی قرار گرفته اند. این یعنی پیکسل ها مانند اعداد دارای i، بهم ریخته و مشبک نیستند.

نتیجه:

این را در نظر داشته باشید که شاید رزولوشن بالا تنها فاکتور برای داشتن تصویر واضح تر نباشد، اما قطعا یکی از مهمترین فاکتور ها است. به هنگام انتخاب رزولوشن، باید به موارد دیگری مانند کیفیت آنچه تماشا میکنید و فاصله مناسب نیز دقت کنید.

فروشگاه ترابایت ، نماینده انحصاری شرکت مسترتک ، ایسوس و برند تیم گروپ

درصورت لزوم برای راهنمایی با ما تماس بگیرید