چگونه مادربورد (motherboard) خوب انتخاب کنیم

مادربرد چیست؟

مادر برد یک PBC یا تخته مدار مانند است. این برد اساس کار است و ارتباط دیگر بخش ها را فراهم میسازد. در بیشتر دستگاه های الکترونیکی مانند تلفن همراه های هوشمند، لپ تاپ ها، تبلت ها و... از مادربرد برای نگه داشتن تمامی قطعات در کنارهم استفاده میشود.

چگونه مادربرد انتخاب کنیم؟

اگر به دنبال سر هم کردن کامیپوتر برای خود و یا خریداری کامپیوتری هستید که بتوان بعد ها آن را ارتقا داد، نباید پایه و اساس کامپیوتر ها را نادیده بگیرید. این پایه و اساس بورد اصلی یا همان مادربورد نام دارد و مهمترین قطعه پازل کامپیوتر است. مادربرد تعیین کننده قطعات دیگر است. همچنین قطعات دیگری مانند پردازنده (cpu) میتوانند به شما کمک کنند که چه نوع مادربردی خریداری کنید.

پس از انتخاب CPU، مادربرد قطعه بعدی است که به سراغش میروید.

بهتر است پروسه خرید مادربرد را به بخش های کوچک تری تقسیم کنیم.

قبل از شروع، میتوانید از Newegg برای مقایسه کمک بگیرید. اگر به صفحه مادربورد Newegg مراجعه کنید، میتوانید حداکثر پنج مادربرد را انتخاب کرده و جزئیات آن ها را با هم مقایسه کنید.

اگر از بالا به یک مادربرد نگاه کنید، میتوانید تمامی مدار ها، خازن ها، کانکتور ها، سینک های حرارتی و... را به وضوح ببینید. میتوان گفت که مادربرد ها محصولات پیچیده ای بوده و باید بدانید برخی از این جزئیات برای خرید این محصول مهم هستند.

برای خرید یک مادربرد، باید محصولی را انتخاب کنید که نیاز های امروز و فردای شما را برآورده کند. اگر مطئن هستید که هرگز قصد ارتقا کامیپوتر خود را ندارید، باید مادربردی را انتخاب کنید که برای مصارف معمول مناسب باشد. اما اگر فکر میکنید که ممکن است بعدا قصد داشته باشید که سیستم خود را گسترش دهید، باید محصولی انتخاب کنید که به رشد کامپیوتر شما کمک کند.

قیمت کامپیوتر خانگی حرفه ای | قیمت مادر برد | مادربرد | قیمت سیستم کامپیوتر خانگی | قیمت کیس کامپیوتر برای بازی

اینتل یا AMD؟

شاید اولین تصمیم این باشد که کدام CPU به عنوان مغز کامپیوتر شما فعالیت کند. منظور از "کدام" محصول کمپانی های مختلف است، اینتل یا AMD؟ هر دو این کمپانی ها CPU هایی مناسب با نیاز های مختلف ارائه میدهند، از ساده ترین تا پیشرفته ترین.

هر دو کمپانی به طور مداوم محصولات خود را به روزرسانی میکنند. قطعا از زمانی که این راهنما نوشته شده تا زمانی که شما آن را میخوانید، اینتل محصولات مختلف و جدیدی را معرفی کرده است.

پس از انتخاب CPU مورد نظر، باید مادربردی را انتخاب کنید که از سوکت و چیپست مناسب استفاده میکند. در حالت کلی، یک سوکت پردازنده مانند چسب، CPU را به مادربرد میچسباند. چیپست سخت افزار و نرم افزار مادربرد است و زمینه ارتباط قطعات مختلف را فراهم میکند.

مقایسه مادربرد های مختلف در سایت Newegg

به هنگام تحقیق برای پیدا کردن محصول مورد نظر میتوانید از Newegg کمک گرفته و ببینید که کدام مادربرد برای شما و کامپیوترتان مناسب تر است.

فاکتور اندازه و فرم

مادربرد های ASUS STRIX در اندازه های مختلفی ارائه میشوند. این بدان معناست میتوانید کامپیوتری تهیه کنید که مناسب فضای اطرافتان باشد. اگر فضای زیادی دارید، میتوانید از کیس فول سایز و اگر فضای کمی در اختیارتان است، میتوانید از کیس های کوچک تر استفاده کنید.

به همین دلیل است که مادربرد ها در اندازه های مختلف ارائه میشوند. فاکتور سایز، تعیین کننده اندازه کیس شما و تعداد قطعاتی است که ساپورت میکند. هرچه اندازه فیزیکی یک مادربرد بیشتر باشد، قطعات بیشتری نیز پشتیبانی میکند. این نکته را در نظر داشته باشید که تمامی کیس ها از فاکتور اندازه و فرم تبعیت نمیکنند، بنابراین بهتر است ابتدا مطمئن شوید که مادربرد و کیس شما سازگاری دارند.

مادربورد های محافظت شده (Shielded motherboards) میتوانند به علاوه CPU، تعداد دیگری قطعه مانند کارت گرافیکی، دستگاه های ذخیره سازی و... را به یکدیگر متصل کند. انواع زیادی از پورت های گسترش وجود دارند، اما خوشبختانه در حال حاضر همه چیز آسان تر شده است. امروزه پورت های برای اتصالات جانبی و بخش های مخصوصی برای اتصال قطعات خارجی وجود دارد.

PCIE یا همان Peripheral Component Interconnect Express، پورت هایی هستند که برای اتصال بیشتر قطعات استفاده میشوند. چهار اندازه مختلف برای پورت های PCIE وجود دارد که معمول ترین آن PCIL 3.0 است. باید مطمئن شوید که از پورت های مناسب نیاز هایتان استفاده کنید تا در آینده دچار مشکل نشوید.

چهار اندازه اسلات ها شامل x1, x4, x8 و x16 میشود. رایج ترین آنها x4 و x16 هستند. مادربرد ها بر اساس تعداد اسلات ها متفاوت هستند. سعی کنید مادربردی انتخاب کنید که به اندازه کافی اسلات داشته باشد.

پشتیبانی GPU

تمامی کامپیوتر ها به یک فرمت تصویری برای انتقال اطلاعات به ما دارند، یعنی ظاهر شدن تصاویر بر روی مانیتور. در یک کامپیوتر معمولی، بخشی که این وظیفه را بر عهده دارد کارت گرافیکی یا GPU است. باید مطمئن شوید از GPU مناسب نیازهایتان استفاده میکنید.

برخی از CPU های اینتل با GPU هایی همراه میشوند که باعث نمایش خروجی بر روی مانیتور میشوند. AMD هم نسخه مخصوص خود را برای اینکار دارد و نامش APU است. این ورژن پک کامل CPU و GPU است. این GPU ها ضعیف بوده و برای کار های روزانه مناسب هستند و بازی های رایانه ای با گرافیک پایین را اجرا میکنند.

اگر به GPU قوی تری نیاز دارید، چه برای بازی و چه برای اپلیکیشن ها خاص، به GPU جداگانه نیاز دارید. باید بدانید که چه GPU هایی را میتوانید به مادربردتان متصل کنید، یا اینکه مادربردتان چند GPU پشتیبانی میکند.

اتصال GPUها

امروزه بیشتر GPU ها توسط PCIE ها (خصوصا اسلات های X16) متصل میشوند. به علاوه، جدید ترین GPU ها به PCLE 3.0 یا جدید تر نیاز دارند. نکته نهایی پهنای هر اسلات است و اکثر GPU ها به اندازه دو اسلات پهنا نیاز دارند. این موضوع میتواند جلوی برخی از PCLE های X1 را ببندد وآنها را غیر قابل استفاده کند. این را در نظر بگیرید که برخی از GPU ها تنها 75 وات نیرو نیاز دارند و  تعداد دیگری از آنها قدرت بیشتری لازم دارند. این قدرت توسط کانکتور های 8 پین و 6 پین منتقل میشود.

به هنگام انتخاب مادربرد، اطمینان حاصل کنید که اسلات های موجود برای نیاز های شما مناسب هستند. این بدان معناست که مشخصات مادربرد و GPU یکسان باشند. اگر میخواهید بیشتر از یک یا دو GPU را به مادربرد وصل کنید، به دو اسلات PLCE و یک مادربرد مناسب نیاز دارید.

رم

هنگامی که کامپیوتر روشن بوده و در حال کار کردن است، CPU به محلی برای ذخیره اطلاعات نیاز دارد. این محل رم نام دارد. امروزه بیشتر کامپیوتر ها مجهز به رم های 4 گیگابایت هستند. اینکه به چه اندازه رم نیاز دارید، به مقدار استفاده شما از کامپیوتر بستگی دارد. 8 گیگابایت برای استفاده روزانه و 16 گیابایت یا بیشتر برای استفاده های سنگین مناسب است. امروزه رم ها توسط اسلات های مستطیل شکل (DIMM) به مادربرد متصل میشوند. تعداد DIMM های موجود بر رو مادربرد نشان میدهند که تا چند عدد رم میتوانید به سیستم خود اضافه کنید.

رم کامپیوتر | کارت گرافیک | قیمت کیس گیمینگ | قیمت کیس مخصوص بازی | قیمت کیس کامپیوتر برای بازی

برای مشاهده قیمت رم های برند تیم گروپ کلیک کنید 

رم در مادربرد

طیف ظرفیت از 1 گیگابایت DIMM تا 128 گیگابایت DIMM متغیر است. 128 گیگابایت DIMM بسیار گران بوده و برای استفاده های سنگین مناسب است. بیشتر کامپیوتر ها به رم های 4 گیگابایت و 64 گیگابایت مجهز اند که در کیت های دوتایی و چهارتایی ارائه میشوند.

زمانی که مادربرد انتخاب میکنید، مطمئن شوید که به تعداد کافی اسلات داشته و رم مورد نظر شما را پشتیبانی میکند.

مموری یا حافظه 

زمانی که کامپیوتر خاموش است، به محلی نیاز دارد که سیستم عامل، اپلیکیشن ها و اطلاعات را ذخیره کند. امروزه برای اینکار باید بین HDD و SSD یکی را انتخاب کنید. HDD ها ارزان تر و SSD ها گران هستند. سرعت SSD ها بالاتر است.

به هنگام خرید مادربرد، باید چند کانکتور ذخیره سازی اصلی را در نظر بگیرید. تعداد اتصال ها و نوع آنها بسیارمهم است. برخی از این اتصالا داخلی و برخی دیگر خارجی هستند.

امروزه معمول ترین نوع اتصال ATA یا SATA است. قدرت انتقال SATA 3.0 بسیار بالا است.

میتوانید HDD یا SSD هایی با اتصال SATA 3.0 تهیه کنید. هر مادربرد دارای تعداد پورت SATA است.

یک نوع معمول دیگر اتصال NVME است. این پروتکل جدید پنهای باند بالاتری داشته و قدرت کمتری مصرف میکند. فراموش نکنید که خرید این قطعات مانند قطعات دیگر نیاز به تحقیق و تحلیل دارد.

راه های دیگر به غیر از راه های معرفی شده برای اتصال قطعات به مادربرد وجود دارد. برخی از این اتصالات مستقیما داخل کیس و یا بر روی مادربرد قرار دارند و برخی دیگر از طریق پورت ها به بخش های مختلف کیس متصل میشوند. شما باید بدانید که کیس مورد نظر چه پورت هایی را پشتیبانی می کند و مطمئن شوید که مادربرد شما اتصالات داخلی مورد نیاز را فراهم می کند. مادربررد همچنین دارای اتصالات خارجی قابل دسترسی در پنل ورودی / خروجی ((I / O  عقبی باشد که در بخش عقبی کیس قرار دارد.

برخی از اتصالات مادربرد

برخی اتصالات به طور مستقیم بر روی مادربرد و درون کیس قرار می گیرند و گاهی اوقات به منظور اتصال به پورت های جلو، بالا، طرف و یا عقب کیس تعبیه میشوند.

باید در نظر بگیرید که کیس شما چه پورت هایی پشتیبانی می کند و مطمئن شوید که مادربرد شما اتصالات داخلی مورد نیاز را فراهم می کند و همین امر برای سایر قطعات نیز انجام می شود. این اتصالات شامل انواع هدر های جانبی هستند که برای پشتیبانی از قطعاتی مانند فن ها، پورت های USB خارجی، سیستم های نورپردازی RGB و انواع محصولات اختصاصی خاص استفاده میشوند.

این ها مواردی هستند که به هنگام انتخاب قطعات مختلف برای کامپیوتر باید به دقت بررسی شوند. به عنوان مثال، کیس شما ممکن است چندین پورت USB داشته باشد که نیاز به چند هدر داخلی USB دارند. و برخی از سیستم های خنک کننده نیاز به هدر خاص برای اتصال به نرم افزار کنترل نور و سنسورهای حرارتی دارد. شما باید مطمئن شوید که یک مادربرد شامل تمام هدر های لازم برای پشتیبانی از تمام این نوع افزودنی های جانبی و ویژگی ها میشود.

مادربرد و دیگر قطعات کامپیوتر باید مناسب نیاز های شما باشند. بنابراین قبل از خرید هر قطعه تحقیق کنید و از انتخاب خود مطمئن شوید. برخی از تولید کنندگان مشهور مادربرد ASUS، Gigabyte، MSI و ASRock هستند. میتوانید برای راهنمایی و مقایسه بیشتر به سایت Newegg مراجعه کنید.