توضیحاتی درباره رم کامپیوتر

هر کامپیوتر شخصی برای اجرای انواع اپلیکیشن ها از اجزایی ساخته شده است. این اجزا دست به دست هم میدهند تا کامپیوتر به یک وسیله بسیار مفید تبدیل شود. این سخت افزار ها مانند خون برای یک کامپیوتر حیاتی بوده و شامل CPU، کارت گرافیکی، GPU، مموری و ... میشود.

برای دیدن رم های برند تیم گروپ (team group) و اطلاع از آخرین قیمتها کلیک کنید

در این بخش، درباره RAM صحبت خواهیم کرد 

میتوان از رم به عنوان حافظه کوتاه مدت یک کامپیوتر یاد کرد. رم جایی است که سیستم عامل (OS) در زمان روشن بودن سیستم بارگیری شده و برنامه ها اجرا می شوند و اطلاعات خود را در طول پردازش فعال ذخیره می کنند.

رم کامپیوتر تیم گروپ Team Group Ram PC

نکات پایه ای درباره رم

بهترین رم کامپیوتر

رم مانند یک حافظه موقت است، به این معنی که اطلاعات را تنها زمانی ذخیره میکند که قدرت دریافت کند. اگر کامپیوتر خاموش شود، تمامی محتویات رم از بین میرود. به همین دلیل برای ذخیره اطلاعات به هنگام خاموشی سیستم، از HDD ها و SSD ها استفاده میکنیم.

اینکه چه مقدار رم بر روی کامپیوتر شما وجود دارد عامل مهمی برای کارکرد آن است. تمام اطلاعاتی که سیستم عامل و اپلیکیشن های شما در هنگام پردازش فعال مورد نیاز دارند بر روی رم موجود است. در حالی که اطلاعاتی که سیستم به طور فعال استفاده نمی کند بر روی هارد دیسک ذخیره می شوند. اینکه به چه اندازه رم نیاز دارید، کاملا بستگی به خودتان و سیستم مورد نیازتان دارد. بنابراین باید بین سیستم، نیاز و هزینه آن تعادل برقرار کنید.

خرید رم کامپیوتر

رم دسکتاپ یا رم نوت بوک؟

اکثر رم های جدید به شکل DIMM ها ارائه میشوند. این رم ها تراشه و چیپس هایی دارند که مقداری رم به حافظه اصلی آن اضافه میکند. به علاوه، بیشتر رم ها از یک رابط DDR استفاده میکنند و در حال حاضر DDR3 و DDR4 از محبوب ترین ها هستند. بیشتر رم های مخصوص دسکتاپ DDR4 هستند، در حالی که رم یک نوت بوک معمولی DDR3 یا DDR4  است.

نکته مهم این است که رم در دسکتاپ به راحتی می تواند افزایش یا کاهش یابد. مادربرد های دسکتاپ اسلات های مختلفی برای رم دارند (حدودا بین 2 تا 8 اسلات). DIMM ها سایز های مختلفی دارند (کمتر از 1 گیگابات تا 64 گیگابایت) این مادربرد ها ظرفیت پدیرش این طیف گسترده از رم را دارند. اگر به دنبال سر هم کردن کامپیوتر هستید، میتوانید بعد ها به مقدار رم موجود اضافه یا حتی در صورت لزوم از آن کم کنید.

بهترین رم کامپیوتر

 نوت بوک ها مانند حیواناتی کاملا متفاوت هستند. برخی از نوت بوک ها از DIMM ها استفاده می کنند، در حالی که در برخی دیگر، رم ها به طور مستقیم بر روی مادربرد قرار می گیرند. بسیاری از نوت بوک ها محکم مهر و موم شده اند و قابلیت به روز رسانی سخت افزاری ندارند، به این معنی که مقدار رم شما تا آخر عمر نوت بوک بدون تغییر باقی میماند. این مسئله تصمیم گیری در مورد چگونگی خرید رم را پیچیده می کند. اگر شما یک لپ تاپ را انتخاب کنید که رم کافی نداشته باشد، هرگز قادر به ارائه عملکرد لازم نخواهد بود.

به علاوه، باید از این کامپیوتر مورد نظر شما قادر به نصب مقدار رم مورد نیاز است مطمئن شوید. این به معنای انتخاب یک دسکتاپ با تعداد اسلات های مورد نیاز است. اکثر نوت بوک ها رمی برابر 15 گیگابایت دارند، یعنی انتخاب شما برای داشتن 32 گیگابایت رم یا بیشتر، محدود است.

خرید رم پی سی

به چه مقدار رم نیاز دارم؟

وقتی کامپیوتر خود را روشن میکنید، سیستم عامل بر روی رم لود میشود. یعنی حتی برای روشن کردن کامپیوتر نیز به مقدار کمی رم نیاز دارید. امروزه معمول ترین سیستم عامل ها ویندوز 10، مک OS و کروم OS هستند. در بین این سیستم عامل ها، کروم OS کمترین محبوبیت را دارد، هرچند دارای مقدار رم کافی است.

رم کمتر از 4 گیگابایت: توصیه نمیشود

امروزه اکثر کامپیوتر ها دارای 4 گیگابایت حافظه رم هستند. تنها در صورتی که از سیستم عامل کروم استفاده میکنید و حتی اگر حداکثر فعالیتتان استفاده از صفحات وب است، این مقدار رم به شما توصیه نمیشود.

4 گیگابایت تا 8 گیگابایت: عملکرد ضعیف تا متوسط

اگر از ویندوز 10، مک و یا کروم استقاده میکنید، حداقل به یک رم چهارگیگابایتی احتیاج دارید. این کمترین رمی است که برای استفاده های معمول مناسب است. این مقدار رم به شما اجازه میدهد از صفحات مختلف وب استفاده کنید، ایمیل چک کرده و از بازی های معمولی و متوسط لذت ببرید. اکثر کاربران به این مقدار رم راضی هستند.

انتخاب بهترین رم برای کامپیوتر

8 گیگابایت تا 16 گیگابایت: خیلی خوب

اکثر اپلیکیشن های معمول به تنهایی از بخش زیادی از رم تغذیه نمیکنند. بسیاری از کاربران از تمامی این اپلیکیشن ها به صورت همزمان استفاده میکنند. بعضی از افراد دوست دارند صفحات متعدد وب را به طور همزمان باز کنند، به سایت هایی دسترسی داشته باشند که به میزان قابل توجهی گرافیک نیاز دارند و بازی های کامپیوتری بازی کنند. تمامی این ها یعنی میزان قابل توجهی از رم اشغال میشود. در نهایت باید گفت اگر بسیاری از این کار ها را به طور همزمان انجام میدهید، به رم بیشتری نیاز خواهید داشت. برای اینکار باید از حداکثر رم 8 گیگابایت استفاده کنید.

اگر به دنبال کامپیوتری هستید که نمیتوانید آن را از نظر سخت افزاری به روز رسانی کنید، بنابراین 8 گیگابایت رم برای شما مناسب است، گرچه 16 گیگابایت بهتر است.

16 گیگابایت تا 32 گیگابایت: کاربران به دنبال قدرت

برخی از اپلیکیشن ها و بازی های کامپیوتری، بخش زیادی از رم را به خود اختصاص میدهند. به همین دلیل اگر فردی هستید که از این اپلیکیشن ها استفاده میکنید، 8 گیگابایت برای شما کافی نخواهد بود. به این دسته از افراد توصیه میشود که از حداقل رم 16 گیگابایت استفاده کنند.

مشخصات توصیه شده را بررسی کنید

رم کامپیوتر Ram PC Team Group تیم گروپ

مهمترین قدم برای خرید رم، بررسی کردن مشخصات توصیه شده برای نرم افزار انتخابی است. بعضی اوقات ممکن است از مقدار رم مورد نیاز یک اپلیکیشن شگفت زده شوید و به یاد آورید که احتمالا به طور همزمان از بیشتر از یک اپلیکیشن استفاده خواهید کرد.

از حالا تا آینده

در حالی که رم ها ممکن است گران باشند، نباید به رم نامناسب بسنده کرد. اگر به دنبال خرید نوت بوک هستید، این موضوع در مورد شما صدق میکند زیرا نمیتوانید رم خود را به روز رسانی کنید. در حالت کلی رم توصیه شده 4 گیگابایت و در برخی مواقع 8 گیگابایت است. اگر به دنبال استفاده از اپلیکیشن ها قدرتمند تر هستید، 16 گیگابایت را انتخاب کنید.

برای مشاوره رایگان و اطلاعات بیشتر برای خرید رم با ما تماس بگیرید