AMD یا Intel؟ کدام بهتر است؟

امروزه مقاله های مختلفی درباره قطعات کامپیوتری میبینم. اکثر آنها به دنبال مقایسه دو قطعه یا بیشتر و به دنبال آسان کردن تصمیم گیری برای مشتریان هستند. این مقاله نیز مستثنی نبوده و در آن، به مقایسه کوتاه دو پردازنده قدر روز، یعنی AMD Ryzen و Intel میپردازیم.

AMD به طور خلاصه

موج اول تراشه های AMD Ryzen به سه خانواده تقسیم شد: Ryzen 7 ، Ryzen 5 و Ryzen 3. هرچه عدد بالاتر باشد، مشخصات پردازنده نیز پیشرفته تر میشود. با وجود این سه تراشه در بازار، مقایسه AMD با دیگر رقبا اصلا کار سختی نبود. Ryzen 3 معادل Intel i3، Ryzen 5 معادل Intel i5 و Ryzen 7 نیز معادل Intel i7 بود.

در سال 2018، AMD موج جدیدی از پردازنده های Ryzen را معرفی کرد. با تکیه بر یک فرآیند جدید تولید 12 نانومتری و معماری Zen+ ، این سری دوم از پردازنده های Ryzen به چهار دسته تبدیل شد. Ryzen 3 ، Ryzen 5 و Ryzen 7 همگی تقریبا قدیمی محسوب میشدند. این پردازنده های جدید، پرسرعت تر بوده و مصرف انرژی پایین تری داشتند. با این حال ،این بار هم AMD با مجموعه ای از پردازنده های فوق العاده قوی، به نام Threadrippers در صدر جدول قرار دارد.

در حالی که طیف اصلی Ryzen 8 هسته و 16 رشته ای است، سری Threadripper از 12 هسته و 24 رشته شروع می شود و تا 32 هسته و 64 رشته ادامه پیدا میکند و این دیوانه کننده است. هسته های اضافی Ryzen در مقایسه با پردازنده های Intel's Kaby و Coffee Lake بدان معنی است که کارهای مورد نظر شما، سریعتر اجرا می شوند. خصوصا اگر رندر سه بعدی انجام داده یا علاقه شدیدی به بازی های کامپیوتری دارید.

Intel Core به طور خلاصه

به طور کلی، Core i7s از Core i5s بهتر است که آن هم به نوبه خود نسبت Core i3s عملکرد بهتری دارد. نه Core i7 هفت هسته دارد، و نه Core i3 سه هسته ای است. این اعداد بیشتر یک روش دلخواه و رندم برای تمایز بین قدرت پردازش نسبی این پردازنده ها در مقایسه با یکدیگر هستند. سپس Core i9 در سال 2017 معرفی شد. سری Core i9 یک پردازنده فوق العاده پیشرفته بود که شامل تعداد قابل هسته و رشته میشد. Core i9-7980X دارای 18 هسته و 32 رشته بود، در حالی که گزینه ارزان تر یعنی Core i9-7900X، 10 هسته و 20 رشته داشت.

متأسفانه در حالی که این اعداد هم زمان هم ترسناک هستند هم جذاب، بیشتر نرم افزارهای مدرن آماده استفاده از تمامی این قابلیتها نیستند، خصوصاً در فضای بازی. چرا که این قطعات ممکن است بسیار گران می باشند. بنابراین، در حالی که i7s و i9 عملکرد بهتری نسبت به i3s یا i5s ارائه می دهند، مناسب بودن این پردازنده ها برای شما، درنهایت بستگی به این دارد که برای چه اهدافی از کامپیوتر خود استفاده کرده و چقدر قادر به هزینه کردن برای خرید این قطعات هستید.

به طور کلی میتوان گفت که برای کامپیوترهای دسکتاپ، Intel عملکرد بهتری نسبت به Ryzen دارد، در حالی که برای گوشی تلفن همراه، این موضوع کاملا برعکس است.